Wednesday, December 23, 2009

SEBENING KASIH 1...chapter 16

“Ramadhan, hadirmu membawa seribu rahmat”

Kerja-kerja pejabat yang bertimbun kadang kala memberi tekanan kepada Ayu Putri. Sesekali Ayu Putri akan merehatkan mindanya dengan melihat-lihat laman web diinternet atau membuka yahoo massager untuk berbual-bual dengan kenalan di chat room.

Seperti biasa sementara menunggu solat Zohor, Ayu Putri membuka yahoo massagernya dan masuk ke chat room Terengganu. Tiba-tiba seseorang yang memperkenalkan dirinya sebagai Aliff Firdaus menegurnya. Mereka bercerita tentang kereta masing-masing dan sering bercanggah pendapat tentang kualiti minyak Petronas dan Shell.
Aliff Firdaus : Kalau awak nak kenal saya, awak carilah viva hitam yang ada sportlight kuning kat depan..satu-satunya kat Terengganu
Sweetheart : Eleh, saya tak heran pun. Kalau awak nak kenal saya pulak, carilah vios putih no.plat TAV 5272. Satu-satunya kat Terengganu ada no.plat macam tu..haha
Aliff Firdaus : Memanglah. Awak ni..
Sweetheart : Saya selalu isi minyak kat Petronas. Saya tak akan isi kat stesen minyak lain. Baik untuk enjin saya.
Aliff Firdaus : Shell lebih baguslah. Lebih jimat. Baik awak isi kat shell.
Sweetheart : Tak kiralah saya nak isi kat Petronas jugak. Emm..saya nak tanye sikitlah, macam mana nak pam tayar? Saya tak pandailah. Awk boleh tunjukkan?
Aliff Firdaus : Kenapa tanya saya? Tak ada orang lain ke nak tanya? Orang pejabat awak tak kan tak ada lelaki.
Sweetheart : Hello, encik. Bukan saya nak awak pam kan pun. Saya tanya je. Kalau tak nak cakap tak apalah. Saya bukan nak mengada-ngada dengan awak.

Bermula dengan perkenalan tersebut, mereka sering berhubung sekadar bertanya khabar sehinggalah Ayu Putri menempah kuih raya daripada Aliff Firdaus. Selepas membuat tempahan, tiba-tiba Ayu Putri terasa pelik. Dia bukan jenis yang suka menempah barang pada orang yang dia tidak kenal. Maka bermulalah episod mencipta alasan untuk tidak berjumpa mengambil tempahan kuih daripada Aliff Firdaus. Dia lebih rela membayar duit tanpa mendapat kuih daripada berjumpa dengan lelaki. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu berjumpa dengan mana-mana lelaki lagi.



Aliff Firdaus : Bila awak nak ambil kuih raya awak ni? Dah dekat nak raya ni.
Sweetheart : Nantilah, saya sibuk ni. Apa kata saya masukkan duit dalam akaun awak, pastu awak tinggalkan je kuih tu kat pondok pengawal depan bangunan pejabat saya. Nanti saya ambilkan.
Aliff Firdaus : Tak bolehlah macam tu.
Sweetheart : Kenapa pulak tak boleh? Sama je kan. Jimat masa.
Aliff Firdaus : Saya pun nak kenal awak jugak.
Sweetheart : Tak payahlah, saya segan. Tak biasalah saya.
Aliff Firdaus : Apa nak segan pulak. Bukan nak buat calon isteri pun.
Sweetheart : Ooo..sesedap rasa je kan. Ok kte jupe petang ni. Saya tunggu awak kat Risda Marang. Rasa tercabar betul. Tengoklah nanti ye..haha

Petang itu, Ayu Putri menunggu Aliff Firdaus di tempat yang dijanjikan. Niatnya untuk ke bazaar Ramadhan dibatalkan. Bimbang dia akan terlewat. Dia tidak suka orang menunggunya dan tidak menepati masa. Setengah jam telah berlalu. Kelibat Aliff Firdaus pun tidak kelihatan. Ayu Putri mula geram. Kebaya sutera merah samar itu ditarik-tarik. Tudung senada dibetulkan. Pendingin hawa vios putihnya dikuatkan.

Seketika kemudian, viva hitam berhenti di bahu jalan. Seorang jejaka sederhana tinggi dan berkaca mata keluar. Ayu Putri dipandang sekilas. Ayu Putri melemparkan senyuman kepada jejaka itu walaupun hatinya geram dengan kelewatan Aliff Firdaus. Aliff Firdaus kelihatan gelabah. Spontan Aliff Firdaus melangkah ke vios putih Ayu Putri dan membuka pintu belakang, lalu meletakkan kuih yang ditempah. Ayu Putri menyembunyikan senyuman. Bayaran dihulurkan sambil bibirnya melemparkan senyuman. Menggeletar tangan Aliff Firdaus menyambut duit yang dihulurkan Ayu Putri. Tiba-tiba Ayu Putri tersenyum nakal.
“Patutlah lambat, bawak awek ye..hehe” Ayu Putri mengusik.
“Tak lah, tu adik yang belajar kat UITM Dungun,” Aliff Firdaus menjawab. Ayu Putri tergelak. Suka dia dapat mengusik orang yang mencabar dia.

***********

Di pertengahan jalan untuk pulang ke rumah, hujan renyai-renyai mula turun. Baru sebentar tadi cuaca elok sahaja. Tiba-tiba hati Ayu Putri menjadi sayu. Tanpa sedar air matanya mengalir dan dia menangis teresak-esak. Viosnya diberhentikan di tepi jalan. Tika itu, dia berdoa.
“Ya Allah, kenapa hatiku tiba-tiba sayu. Mengapa air mata ku mengalir tanpa dapat ditahan-tahan. Kenapa dia yang muncul dalam fikiran aku tika ini. Sedangkan kami tak pernah ada rasa. Engkau sendiri tahu ya Allah, dia pernah berkata tidak akan jadikan aku sebagai calon isterinya. Aku redha sekiranya dia telah Kau takdirkan untuk aku. Andainya dia untukku moga pertemuan yang petama ini adalah permulaan untuk pertemuan yang seterusnya. Permudahkanlah kami. Maha Suci Allah yang kembalikan cintaku setelah aku pulangkan padaMu. Namun, sekiranya dia bukan untukku, moga pertemuan ini adalah yang terakhir. Izinkan aku melupakan Aiman Rifkiku, moga ini cinta yang terbaik untuk ku. Kerana aku tidak ingin dilukai lagi.”

***********

Malamnya Aliff Firdaus menghantar mesej kepada Ayu Putri. Ayu Putri menjawab sekadar menghormati Aliff Firdaus. Dia tidak berminat untuk berkenalan lebih rapat dengan mana-mana lelaki. Kenangan lalu walaupun telah setahun lebih berlalu masih menghantui dirinya. Dia jadi fobia dengan lelaki. Akhirnya, Ayu Putri menghantar mesej meminta supaya Aliff Firdaus tidak mengganggunya lagi kerana tidak mahu membiasakan diri dengan mesej-mesej. Dia bimbang akan kecewa lagi.

Seketika kemudian, telefon bimbitnya yang sekian lama dibiarkan dalam mode senyap menyala menunjukkan ada panggilan masuk. Nama Aliff Firdaus tertera di skrin. Dengan malas Ayu Putri menjawab panggilan tersebut. Suaranya sengaja diserakkan seperti suara bangun tidur.
“Assalamualaikum, boleh bercakap dengan Ayu Putri?”
“Waalaikumussalam, Ayu bercakap. Kenapa ye? Saya mengantuk dan penat. Nak tidur. Ada perkara penting nak cakap ke?”
Suara gelak di sebelah sana kedengaran. Malas Ayu Putri melayan jejaka itu. Selepas memberi salam, Ayu Putri meletakkan telefon. Sekian lama tidurnya tidak diganggu, dia jadi rimas.

***********

Sejak dari hari itu, mesej-mesej daripada Aliff Firdaus sering kali mengganggu Ayu Putri. Aliff Firdaus tidak pernah jemu berusaha untuk mendapatkan Ayu Putri. Berkali-kali Ayu Putri mengatakan tidak. Timbul rasa kesian di hatinya. Setelah beristikharah, akhirnya Ayu Putri membuat keputusan untuk menerima Aliff Firdaus.
“Ya Allah, seandainya dia untukku dan aku untuknya, satukanlah hati kami, eratkanlah kasih sayang di antara hati. Titipkanlah kemesraan di antara hati-hati kami. Tapi seandainya dia bukan untukku cukup dia sebagai kawan ku. Jangan Kau biarkan aku menyimpan harapan yang terlalu tinggi padanya.”

Ayu Putri menghantar mesej kepada Aliff Firdaus, “Sebelum saya terima awak, tolong pastikan mak ayah awak pun terima saya. Saya tak nak ada masalah pada masa akan datang. Saya nak hubungan kita dalam pengetahuan kedua ibu bapa kita dan dalam restu mereka. Cuma itu syarat saya. Saya harap awak dapat penuhinya.”
Aliff Firdaus membalas, “Janganlah bimbang, bukan mak ayah saya yang nak kahwin, saya yang nak kahwin. Saya berhak tentukan masa depan saya. Lagipun saya lelaki.”
Ayu Putri membalas mesej Aliff Firdaus dengan ucapan terima kasih. Hatinya berdoa. “Ya Allah, moga dia jodohku. Aku dah terlalu penat dengan cinta manusia. Moga inilah cintaku yang terakhir. Walau aku tidak sebenarnya cinta, aku pohon padaMu agar suburkan rasa cinta ini. Moga aku tidak mengecewakan lelaki yang ikhlas mencintai aku.”

***********

Hati Ayu Putri masih keliru. Betulkah Aliff Firdaus benar-benar ikhlas dengannya? Dia meminta Aliff Firdaus berfikir betul-betul. Mungkin Aliff Firdaus cuma terpikat dengan pandangan pertama. Mungkin dia tersilap pandang. Ayu Putri sedar siapa dirinya. Tiada rupa apatah lagi harta. Aliff Firdaus sekali lagi mengatur pertemuan dengan Ayu Putri. Ayu Putri ingin memastikan Aliff Firdaus membuat pilihan yang tepat. Dia tidak ingin dirinya ditinggalkan lagi. Terlalu sakit rasanya apabila cinta dikhianati ketika telah disandarkan segala harapan dan impian.

Jawapan daripada Aliff Firdaus benar-benar melegakan hati Ayu Putri. Katanya, dia tak tersalah pilihan dan dia yakin dengan pilihannya. Ayu Putri berterima kasih kepada Aliff Firdaus dan redha sekiranya Aliff Firdaus jodohnya. Ayu Putri memohon maaf sekiranya ada kekurangan di pihak dirinya. Dia bukan seorang yang cukup sempurna untuk seorang lelaki sebaik Aliff Firdaus.

No comments:

Post a Comment