Wednesday, December 23, 2009

SEBENING KASIH 1...chapter 14

“Kita tak pernah cakap kita cinta atau sayangkan awak”

Sejak peristiwa tidur di rumah Kak Long, Aiman Rifki semakin kerap menghubunginya. Mesej-mesej daripada Aiman Rifki sering kali menghiasi malam-malamnya. Mesej-mesejnya penuh harapan dan impian.
“Awak, tolong jangan tinggalkan kte. Awak penting dalam hidup kte. Janjilah dengan kte.” Mesej daripada Aiman Rifki mengejutkan Ayu Putri.
Ayu Putri berkira-kira untuk membalas mesej Aiman Rifki. “Ya, kte tak kan tinggalkan awak selagi awak perlukan kte.” Ayu Putri tidak ingin melukakan hati Aiman Rifki. Masih teringat lagi mesej Aiman Rifki tempoh hari.
“Baru kte sedar ada orang yang lebih ambik berat pasal kte. Selama ini kte tak Nampak dia sentiasa temani kte.”

**************************

Sudah seminggu Aiman Rifki jarang menghubungi Ayu Putri. Ayu Putri dilanda kebimbangan. Ucapan hari lahirnya pun tidak disampaikan walau melalui mesej, apatah lagi panggilan telefon. Ayu Putri kehairanan. Seingatnya, mereka tidak bergaduh. Ayu Putri juga perasan, tiada lagi ucapan selamat malam seperti selalu. Mesej-mesej Aiman Rifki tiba-tiba berhenti. Ayu Putri akan menunggu sehingga tertidur.

14 Mac 2008
Ayu Putri menghubungi Aiman Rifki awal pagi itu. Seperti biasa suara Ayu Putri cukup ceria. Begitu juga Aiman Rifki. Seolah tiada apa-apa yang berlaku. Sebaik sahaja Ayu Putri menamatkan panggilan, tiba-tiba dia menerima mesej daripada Aiman Rifki. Senyuman terukir di bibirnya. Tiba-tiba senyuman itu mati.
“Kte dah bertunang.” Mesej pendek daripada Aiman Rifki betul-betul telah meragut segala semangat Ayu Putri. Tiada air mata. Borang cuti segera diisi. Tangga Aki Planner dituruni perlahan. Lemah lututnya. Dia seolah-olah hilang segala rasa. Dia diam membisu. Kakinya lemah melangkah pulang ke rumah sewa. Beberapa kali nombor Aiman Rifki didail, minta penjelasan. Namun tidak berjawab.

Setibanya di rumah sewa. Di hadapan pintu dia jatuh terjelepuk. Kakinya lemah tidak berdaya melangkah. Air matanya mengalir laju. Demi Allah dia tidak bersedia hadapi semua ini. Tangan Ika dipegang erat. Sungguh dia tak mampu hadapi semua ini. Sekali lagi nombor Aiman Rifki dihubungi. Akhirnya, panggilan berjawab. Dia tidak marah. Cukup tenang dia berbicara.
“Keluarga kte yang carikan. Dia eksekutif bank. Keluarga dia pun ok.” Itulah kata-kata Aiman Rifki. Dia mula menyedari siapa dirinya. Akhirnya dia yang ditinggalkan. Dia tidak diperlukan lagi. Aiman Rifki, jika itu pilihan awak, saya redha.

Di hari perkahwinan Ima, dia mengunjungi Ima lebih awal kerana tidak mahu terserempak dengan Aiman Rifki yang membawa tunangnya bersama. Ima mula bertanya bila giliran dia dan Aiman Rifki? Dia tiada jawapan. Hatinya menangis pilu. Dia cuba menjadi seorang yang kuat. Menyembunyikan segala kesedihannya. Mereka tidak tahu, baru semalam dia menangis. Baru semalam, dia jatuh terjelepuk di hadapan pintu. Tak berdaya untuk bangun. Mereka juga tidak tahu, baru semalam terasa pelukan hangat Syahirah semasa dia ingin solat Maghrib.

**************************

Hari-harinya tanpa Aiman Rifki cukup kosong. Tiada lagi mesej selamat malam dan ucapan selamat pagi dari Aiman Rifki. Ke manakah Aiman Rifki? Nombornya juga telah ditutup. Dua minggu Ayu Putri hilang arah. Akhirnya, Ayu Putri membuat keputusan membiarkan sahaja masa berlalu. Sungguh dia kecewa.

Program Master IT Entrepreneurship tajaan MARA memikat hatinya. dia ingin mengubati hatinya yang terluka. Lantas dia menghantar permohonan menyambung pelajarannya. Tempoh 3 bulan menunggu permohonannya diterima terasa terlalu lama.

Pagi itu, suasana seperti biasa. Muram dan suram. Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Nombor rumah Aiman Rifki tertera. Kenapa masih menghubunginya setelah diam terlalu lama. Kenapa menghukumnya begini sekali? Namun, kerana terlalu rindu panggilan itu tetap dijawab. Aiman Rifki memohon maaf. Katanya tak mampu kehilangan Ayu Putri dan dia hanya membohongi Ayu Putri tentang pertunangannya. Tahukah Aiman Rifki, hati Ayu Putri telah hancur berkecai? Ayu Putri mula sedar dia perlu lakukan sesuatu untuk dirinya.

Ayu Putri tekad, nombor telefonnya akan ditukar. Ketiga-tiga nombor untuk Aiman Rifki ditutup. Ayu Putri menangis hiba. Dia tak ingin lakukan semua itu, tetapi dia terpaksa. Dia tidak rela terus dibohongi. Dia tidak rela kasih dan cintanya dipermainkan. Dia juga punya hati dan perasaan.

Aiman Rifki tidak pernah putus asa. Dia masih mencari Ayu Putri. Kepada Syahirah, dia meminta sampaikan kepada Ayu Putri, dia akan pulangkan semua pemberian Ayu Putri sekiranya Ayu Putri melarikan diri daripadanya. Katanya dia dan perempuan itu hanya kawan. Katanya lagi dia terluka, orangnya ada tetapi tidak dapat dihubungi. Sedarkah Aiman Rifki, Ayu Putri lebih terluka? Sanggupkah Aiman Rifki sekiranya dibohongi seperti Ayu Putri?

**************************

Sejak peristiwa itu, hubungan Ayu Putri dan Aiman Rifki semakin dingin. Ayu Putri hilang arah. Jiwanya terseksa. Dia tidak mampu memaafkan Aiman Rifki. Sampai bila-bila pun dia tidak akan maafkan. Dia juga tidak pernah melupakan kata-kata Aiman Rifki di pagi Syawal yang lalu.
“Kte tak pernah kata kte cinta atau sayangkan awak. Jadi, awak faham kan?” Demi Allah Ayu Putri rasa terlalu terhina. Aiman Rifki pernah berkata, cinta dan sayang tu tak perlu dilafazkan. Hanya hati yang saling menyayangi akan merasa. Ayu Putri keliru. Namun, dia tekad akan melupakan Aiman Rifki sampai bila-bila. Dia tidak akan mengunjungi majlis perkahwinan Aiman Rifki. Dia benar-benar terluka.

“Tuan besar kte, maafkan kte. Selamat berbahagia. Luka yang awak tinggalkan terlalu dalam sehingga kte takut untuk memiliki cinta lagi.”

No comments:

Post a Comment