Saturday, August 8, 2009

sebening kasih...chapter13

“My dream, My hope, My soul, My love, My everything”

Kawan-kawan mula menyedari antara Aiman Rifki dan Ayu Putri seolah-olah ada sesuatu. Bila diajukan soalan, Ayu Putri hanya tersenyum atau menjawab ringkas, hanya kawan. Dia tidak mahu memanjang-manjangkan cerita kerana dia sendiri pun tidak pasti siapa dia pada Aiman Rifki. Kawan baik? Sahabat? Kekasih atau mungkin juga persinggahan. Dia tiada jawapan.

Kadang-kadang Ayu Putri rasa tertekan dengan hubungan yang tak pasti. Susah untuk dia membuat keputusan. Pesanan emak semasa pulang berhari raya sebulan yang lalu masih terngiang-ngiang di telinga.
“Ayu, siapa Aiman Rifki yang selalu telefon dan mesej Ayu? Mesti lebih dari kawan kan sebab mak tak pernah tengok ada lelaki telefon anak mak.” Ayu Putri hanya diam, gulai di atas dapur dikacau perlahan.


“Ayu, mak bukan apa. Mak tak nak anak mak mainkan perasaan orang lain. Tak baik. Nanti akan beri kesan pada hidup dia.” Ayu Putri masih diam. Dia melangkah perlahan ke meja makan.
“Mak, Ayu tak mainkan perasaan siapa-siapa mak. Aiman Rifki datang dalam hidup Ayu dengan tiba-tiba dan Ayu senang dengan kehadirannya. Ayu juga berharap hubungan ini hingga ke akhirnya. Tapi Ayu tak tahu kalau dia mainkan perasaan Ayu. Bagi Ayu, Ayu terima dia seadanya.” Ayu Putri berkata perlahan.
“Baiklah, kalau macam tu suruh mak dia datang ke rumah. Kita bincang elok-elok. Jangan mainkan perasaan orang, Ayu.” Pesan emak sekali lagi.


**************************

Di suatu malam, Ayu Putri tekad bertanya Aiman Rifki, siapa dia pada Aiman Rifki. Seperti biasa Aiman Rifki akan menghubungi Ayu Putri. Mereka akan berbual lama. Ayu Putri mengambil kesempatan untuk bertanya pada Aiman Rifki.
“Awak, kte nak tanya awak sikit. Kte harap awak tak marah kte. Kte malu, tapi kte perlu tahu. Hanya awak yang tahu jawapannya.” Ayu Putri memulakan bicara setelah mendapat panggilan daripada Aiman Rifki lewat malam itu.

“Ya, tanyalah. Kte tak marah.” Aiman Rifki menjawab ringkas.
“Emm..siapa kte pada awak?” Ayu Putri mengajukan soalan dalam debaran yang makin kencang. Aiman Rifki di sebelah sana masih diam. Ayu Putri mula gelisah.
“Emm..tak apa, awak tak perlu jawab sekarang. Mungkin awak perlukan masa,” Ayu Putri cuba berdiplomasi.
“Sebenarnya, kte perlukan masa, nanti kte bagi tahu awak ye. Kte akan kahwin dengan awak bila umur kte 28 tahun. Buat masa sekarang kte kawan dulu ye,” Aiman Rifki memberi jawapan.
Giliran Ayu Putri pula terdiam. Tiba-tiba Ayu Putri membalas, “Kte sanggup menunggu awak walau seribu tahun lagi.”
“Emm..awak tak takut ke kalau kte pegang pinggang awak yang ramping?” Aiman Rifki mengusik sambil tergelak.
Muka Ayu Putri memerah. “Apa yang kte miliki hanya untuk suami kte. Setiap masa kte berdoa semoga Allah pelihara kehormatan kte hanya untuk suami kte.” Ayu Putri membalas dalam sebak. Matanya mula bergenang. Tulus hatinya memberi selautan kasih hanya untuk Aiman Rifki.

“Ya Allah, moga Kau pelihara kehormatan dan kecantikan diriku hanya untuk suamiku. Aku pohon padaMu, ya Allah. Jika dia ditakdirkan untukku, aku rela menjadi miliknya.”


**************************

23 Januari 2008, akhirnya tertubuhlah syarikat ANC Management & Trading. Dengan semangat dan cita-cita yang menggunung tinggi, Ayu Putri bertekad berusaha bersungguh-sungguh mencapai segala impian dan cita-cita. ANC adalah semangatnya. ANC adalah impiannya. Bukan kecil impian dan harapan yang dia sandarkan pada syarikat mereka itu. ANC Management & Trading adalah tanda cintanya pada Aiman Rifki. Mengertikah Aiman Rifki?

Siapakah perempuan yang berani mengambil risiko bersetuju berkongsi menubuhkan syarikat dengan seorang lelaki yang baru sahaja melukai hatinya semalam? Semalam, dia menangis semahunya setelah temannya, Didi memberitahu Aiman Rifki masih ada hubungan dengan teman wanita yang dikatakan telah putus sejak enam bulan yang lalu. Berdustakah Aiman Rifki pada dia selama ini? Sampainya hati Aiman Rifki mempermainkan perasaannya. Atau sebenarnya hanya dia yang berperasaan pada Aiman Rifki, sedangkan Aiman Rifki cuma menganggapnya kawan baik? Tetapi kenapa Aiman Rifki berjanji ingin berkahwin dengannya apabila berumur 28 tahun? Layanan dan ambil berat Aiman Rifki selama ini adakah sekadar gurauan? Kawan baik perlu dilayan seistimewa itu? Dia keliru sendiri.

Kerana impian dan cita-citanya ingin menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya, Ayu Putri pendamkan sahaja segala kesedihan yang melanda jiwanya. Langkah kakinya digagahkan juga ke Melaka walau hatinya terasa terlalu sedih dengan apa yang berlaku.
“Ya Allah, kuatkanlah hatiku. Kau tahu aku bersedih. Bantulah aku. Aku tak ingin kelihatan lemah di hadapan lelaki itu.”

Bas KKKL telah tiba. Gadis Cina di sebelah menggamit Ayu Putri mengajaknya naik ke dalam bas yang baru tiba. Ayu Putri menganggukkan kepalanya sambil tersenyum nipis.

“Ayu Putri, buanglah segala rasa yang mendukakan hatimu. Berusahalah demi cita-cita dan impianmu. Yakin dan percayalah pada diri kau mampu mengahadapinya. Walau gagal, kau tahu Tuhan sentiasa bersamamu,” Ayu Putri memujuk hati yang berduka.

Dia tekad walau apa pun terjadi, ANC perlu diteruskan. Dia juga sentiasa tahu Aiman Rifki sentiasa di hatinya. Walau seteruk mana pun Aiman Rifki melukai hatinya, dia terima apa adanya kerana dia menyayangi Aiman Rifki tanpa syarat dan sebab. Adakah cinta itu perlukan syarat atau sebab?





No comments:

Post a Comment