Monday, May 11, 2009

SEBENING KASIH..chapter 10

“Ucapkanlah kasih, senandung kata hatimu”

Hari-hari berlalu cukup indah. Layanan daripada Aiman Rifki buatkan Ayu Putri rasa disayangi dan dihargai. Dia ingin Aiman Rifki tahu betapa dia menghargai Aiman Rifki dalam hidupnya. Tanpa Aiman Rifki, tidak berseri harinya, tidak bermakna hidupnya. Aiman Rifkilah sumber kekuatannya. Aiman Rifkilah penemannya tika kerinduan kepada keluarga datang melanda. Begitu bermakna Aiman Rifki dalam hidupnya.

Semakin hari, hubungan Ayu Putri dan Aiman Rifki semakin intim. Setiap malam pasti Aiman Rifki akan menghubungi Ayu Putri. Keadaan ini menimbulkan tanda tanya di hati Ija. Ija dapat merasakan ada hubungan yang lebih dari kawan antara dua temannya itu. Namun dia masih mendiamkan diri. Terlihat perubahan pada wajah Ayu Putri tiap kali mendapat panggilan telefon. Wajah Ayu Putri akan kelihatan ceria dan bahagia.

Kira-kira jam 1 pagi sedang Ayu Putri dan Ija rancak berbual dan bergurau senda sambil mendengar radio hot.fm, tiba-tiba telefon Ayu Putri berbunyi. Ayu Putri tahu siapa lagi yang rajin menelefonnya pagi-pagi begini kalau bukan Aiman Rifki. Lantas telefon bimbit itu dicapai. Rupa-rupanya hanya missed call. Ayu Putri menghantar mesej.

“Dah pandai main miss call sekarang ye. Nakal. Cubit kang”
Seketika kemudian, telefon bimbit Ayu Putri berbunyi lagi menandakan ada mesej masuk. Pastinya daripada Aiman Rifki. “Alaa..sesekali jadi nakal tak salah kan. Awak kene biasakan diri kene kacau pagi-pagi macam ni. Awak tengah buat apa ye.”
Ayu Putri tersenyum membaca mesej dari Aiman Rifki. Memang saat ini dia merindui jejaka itu. Apatah lagi, lagu di radio membuai-buai rasanya. “Emm..kte ngah borak-borak dengan Ija sambil dengar lagu Ada Cinta. Lawaklah Fara Fauzana dan Faizal nyanyi. Rosak jadinya lagu tu..hehe”
“Emm..boleh awak nyanyi kan untuk kte? Kte nak awak tujukan lagu tu untuk kte” Aiman Rifki membalas.
“Suara kte tak sedaplah, awak. Tapi nanti kalau awak dengar kat radio, kte memang tujukan lagu tu untuk awak. Kte suka lagu tu. Kte harap awak pun suka..ucapkanlah kasih senandung kata hatimu, kerana ku tak bisa membaca matamu, mendengar bisikmu..” Ayu Putri menambah.
“Ok, kte nak tidur dah. Puan, Good night, sweet dream. Please dream of me tonight”. Aiman menutup bicara.
“Mytuan besar, good night and sweet dream too. Assalamualaikum” Ayu Putri membalas. Dia tersenyum. Ija yang sedang nyenyak tidur di sebelah dipandang sekilas.


**************************

Hari itu seperti biasa Ayu Putri bersiap-siap ke pejabat. Dia perlu segera menunggu bas berhampiran dengan Jusco. Jika terlewat 5 minit, dia pasti akan terlepas bas dan lambat sampai ke pejabatnya yang terletak di Sri Skudai. Di dalam bas, dia lebih suka mendengar radio melalui telefon bimbitnya. Stesen radio hot.fm memutarkan lagu Ada Cinta nyanyian Acha dan Irwansyah. Lagu itu mengingatkannya kepada Aiman Rifki. Dia tersenyum sendiri. Sudah bangunkah Aiman Rifki saat ini? Hatinya berdetik, “Bangunlah Tuan Besarku”.

Setibanya di pejabat, jam telah menunjukkan pukul 8.00 pagi. Dia mempunyai masa setengah jam lagi untuk bersarapan sebelum memulakan kerja. Gerai di hadapan Masjid Sri Skudai dituju. Nasi lemak berlauk daging goreng kunyit menjadi pilihan Ayu Putri bersarapan pada pagi tersebut. Dia cukup menggemari masakan kakak dari Dungun itu. Teringat dia kepada kampungnya apabila bersembang dengan kakak penjual nasi lemak di hadapan masjid.

Setelah bersarapan sebungkus nasi lemak dan secawan milo, Ayu Putri memulakan kerja. Seperti biasa, mesej dari Aiman Rifki akan mengunjungi telefon bimbitnya. “Good morning, puan. Have a nice day.” Ayu Putri akan membalas, “Good morning, mytuan besar. Have a nice day too.” Kemudian akan diikuti dengan panggilan telefon dari Aiman Rifki. Saat itu Ayu Putri merasakan betapa dia sangat-sangat dihargai dan Aiman Rifki terlalu mengambil berat tentang dirinya. Bahagianya dia saat itu. Moga kebahagian dan kemesraan ini berkekalan, doanya.

Sedang asyik dia menumpukan perhatian kepada kerja-kerjanya, terdengar ketukan dari bilik bosnya. Ayu Putri memandang ke arah dinding cermin yang memisahkan bilik Ayu Putri dan bosnya. Kelihatan Haji Kamal melambai-lambai ke arahnya. Dia bingkas bangun. Pintu bilik bosnya diketuk dan dia dipersilakan masuk. Lelaki berbadan agak gempal itu mempersilakan Ayu Putri duduk.
“Ayu, esok kita akan ke Pejabat Projek Melaka kerana ada jamuan hari raya. Saya nak awak duduk di Pejabat Projek Melaka dua tiga hari untuk mendapatkan maklumat tentang kajian kita. Boleh kan Ayu?” Haji Kamal memberi arahan. Ayu Putri mengangguk lemah.

Semasa waktu rehat makan tengahari, rakan pejabatnya, Mazlan mengajak Ayu Putri makan tengahari bersamanya. Ayu Putri hanya menggelengkan kepala. Alasannya dia masih kenyang. Sememangnya dia masih kenyang tapi itu bukanlah soalnya. Apa yang menjadi persoalannya sekarang, dia bimbang Aiman Rifki akan berkecil hati jika dia makan berdua dengan lelaki lain. Sebelum ini, pernah dia memberitahu Aiman Rifki yang teman lamanya ingin berjumpa. Lama Aiman Riki terdiam tanpa memberi kata putus. Hanya mesej yang mengatakan dia cemburu tiba setelah sekian lama Aiman Rifki mendiamkan diri. Dia mengerti, akhirnya temujanji itu dibatalkan. Dia cuba meletakkan dirinya di tempat Aiman Rifki. Lagipun, dia tidak pernah makan berdua dengan mana-mana lelaki termasuk Aiman Rifki. Berbaloikah tindakan Ayu Putri? Seketika kemudian seperti selalu, Ayu Putri akan mendapat panggilan dari Aiman Rifki, bertanyakan keadaannya. Aiman Rifki akan bercerita apa yang dia buat pada hari itu dan bermacam-macam lagi ceritanya. Ayu Putri terhibur dengan cerita dan layanan dari Aiman Rifki.

Ayu Putri menyampaikan berita tentang kedatangannya ke Melaka pada keesokannya. Kedengaran suara Aiman Rifki cukup gembira. Dia berjanji akan berjumpa dengan Ayu Putri. Ayu Putri meminta agar Aiman Rifki membawa seseorang bersamanya bagi mengelakkan fitnah. Apabila dua anak Adam berlainan jantina berjumpa, yang ketiganya adalah syaitan. Ayu Putri cukup menjaga dirinya supaya tidak menghampiri fitnah.
“Awak, kte harap awak bawalah sesiapa bersama-sama awak. Anak buah awak contohnya supaya bukan kita berdua sahaja.” Pinta Ayu Putri kepada Aiman Rifki.
“Emm..kenapa ye. Tengoklah dulu. Kte rasa kte akan bawa mak kte sama. Sebab kte nak kenalkan mak kte dengan menantu dia.” Aiman Rifki membalas.
Ayu Putri terkedu. “Emm..kte malulah awk. Tapi oklah daripada kita berduakan. Apa-apa pun kte bagitahu awak nanti.” Ayu Putri menambah. Aiman Rifki hanya bersetuju sebelum menamatkan perbualan.

Sebaik sahaja selesai menunaikan solat Isyak, Ayu Putri mengemas baju-bajunya untuk dibawa ke Melaka. Biskut raya dan popia mini buatannya yang awal-awal lagi telah disimpan untuk Aiman Rifki dibungkus kemas. Sebaik kuih-kuih tersebut siap dimasak, dia telah bungkuskan untuk Aiman Rifki. Esok, akan dia berikan pada Aiman Rifki. Sekali lagi, Aiman Rifki akan menghubunginya bertanyakan pukul berapa dia akan bertolak. Aiman Rifki berpesan supaya pandai-pandai menjaga diri. Panggilan pada malam itu berakhir dengan ucapan selamat malam seperti biasa. Ayu Putri tidur dalam keadaan bibirnya mengukir senyuman.

No comments:

Post a Comment