Thursday, April 30, 2009

sebening kasih...chapter9

“Syawal,kumula merasai kehangatan kasihnya”

Seawal 3 pagi Ayu Putri tiba di rumahnya di kampung. Rumah separuh papan itu kelihatan berseri dengan lampu-lampu hiasan. Bunga-bunga kemboja di sepanjang pagar rumah kembang berseri. Harumnya semerbak. Emak dan ayah telah lama menunggu. Tangan kedua orang tua yang banyak berjasa itu, dicium. Terbau harumnya ikan masin yang digoreng. Perutnya tiba-tiba terasa lapar. Pantas dia menuju ke dapur. Kelihatan Kak Long sedang menggoreng ikan masin. Tangan Kak Long dicium. Tudung saji dibuka, banyaknya lauk-pauk yang emak sediakan. Semuanya makanan kegemaran Ayu Putri. Ada sambal udang, daging masak kicap, ayam masak merah, sayur campur dan yang paling istimewa, ikan masin buatan emak.

Selesai menikmati hidangan sahur pagi ramadhan yang terakhir, Ayu Putri meminta izin masuk ke biliknya. Seperti mesej dari Aiman Rifki mengunjungi telefon bimbitnya.
“Assalamualaikum, busyuk kte dah sampai?” Mesej Aiman Rifki dibalas.
“Waalaikumussalam, kte dah sampai. Hari ini hari pertama dan terakhir kte berpuasa dan bersahur kat kampung. Seronok tapi sedih.”

Ay Putri merebahkan badannya di atas katil bercadar kuning. Urat-uratnya yang tegang terasa lega. Dia memandang sekitar bilik tidurnya. Tiada apa yang berubah. Permaidaninya tetap sama. Langsir kuning masih menghiasi tingkap biliknya. Rindu dia pada suasana biliknya. Matanya melirik pada gambar yang terletak di sebelah komputernya. Gambar itu dicapai dan direnung. Bibirnya mengukir senyuman. Matanya tertancap pada belakang gambar.


With mytuan besar,

Hadirmu bagaikan cahaya. Tenang dan mendamaikan. Moga hubungan ini seteguh Jabal Uhud, sehijau perkebunan AlUyun, sebening wadi AzZubair.

Your Puan,
Januari 2007”

Gambar itu diletak kembali pada tempatnya. Bibirnya masih mengukir senyuman. Matanya dipejam. Ayu Putri terlelap dengan senyuman yang masih terukir di bibir.

**************************

Walaupun hanya tinggal sehari lagi untuk berhari raya, Ayu Putri masih bersemangat membuat persiapan hari raya. Almond London, tat gulung dan triffle ball perlu disiapkan. Itulah hidangan yang menjadi kemestian di hari raya. Kanak-kanak cukup suka memakan biskut-biskut tersebut. Itulah yang mereka cari apabila berkunjung ke rumahnya. Walaupun di rumahnya tiada kanak-kanak, namun Ayu Putri cukup suka melayan kanak-kanak.

Pagi itu, Ayu Putri menyiapkan biskut-biskut untuk hidangan hari raya. Bersemangat dia menguli tepung, membakar doh dan mencelup coklat. Hatinya puas apabila melihat 3 tin Almond London, tat gulung dan triffle ball tersusun di atas almari.

Malam Syawal itu cukup indah. Aiman Rifki menelefonnya. Mereka berbual panjang. Selama ini Ayu Putri tidak pernah mendapat panggilan dari mana-mana lelaki menjelang hari raya.
“Pada pendapat awak, apa makna cinta? Aiman Rifki bertanyakan Ayu Putri. Terkedu Ayu Putri mendengar soalan yang tak disangka-sangka dari jejaka itu.
Lama Ayu Putri terdiam. “Pada pendapat kitalah kan, love is like you make a coffee. You tasted it first before you give to someone that you love. Means that, you try to give the best you can.”
Emm..kiranya awak memang dah pakarlah dengan cintakan. Kitalah orang yang plaing bertuah kalau dapat memiliki awak.” Aiman Rifki membalas.
“Tak mungkin, kita cuma perempuan biasa, tak setanding awak. Duduk tak sama rendah, berdiri tak sama tinggi.” Ayu Putri merendah diri.
“Just wait and see.” Itulah kata-kata Aiman Rifki sebelum menamatkan perbualan. Ayu Putri terdiam. Dia mula memikirkan perasaannya kepada Aiman Rifki.

“Aiman Rifki, kumula menyedari rasa ini makin dalam. Pernah dulu kupinta padaNya moga tutuplah pintu hatiku untuk mana-mana lelaki sehingga tiba waktunya kubertemu dengan seseorang yang sememangnya ditakdirkan untukku. Seadainya telah Dia ciptakan untukku rela aku menjadi milikmu. Adakah kau tercipta untukku, Aiman Rifki?”

Tonight that the night I fall for you over again..fall for you over again..

**************************

No comments:

Post a Comment