Wednesday, April 15, 2009

SEBENING KASIH..chapter 8

“Ramadhan, datangmu membawa sinar”

Dua minggu di JB, ramadhan datang lagi. Sekali lagi puasanya tanpa keluarga di sisi. Rasa sedih menyuncuk-nyucuk jantungnya tatkala tibanya waktu sahur. Hanya secawan milo dan tiga keping biskut cream cracker hidangan sahurnya pagi itu. Seleranya mati. Kalau di rumah pasti emak menyediakan bermacam-macam lauk-pauk yang sedap-sedap. Ada daging masak merah, sup sayur, ikan masin goreng dan macam-macam lagi. Yang pasti, ikan masin buatan emak itulah yang sentiasa membuka seleranya. Mereka sekeluarga pasti duduk beramai-ramai mengadap hidangan sahur. Semua mata segar menikmati masakan emak.

Sedang asyik Ayu Putri melayan rasa sayunya, lamunannya dikejutkan dengan bunyi mesej masuk. Air mata yang menitis di pipinya disapu perlahan. Telefon bimbit Motorola C168 pemberian Kak Ngah dicapai. Dia sudah sedia maklum jika telefon Motorola yang menggunakan talian Digi itu berbunyi pasti itu dari Aiman Rifki. Talian Digi hanya digunakan untuk berhubung dengan Aiman Rifki. Begitu juga Aiman Rifki.
“Busyuk kte dah bangun? Waktu sahur dah nak habis ni.” Mesej dari Aiman Rifki dibaca.
Lantas mesej itu dibalas. Tidak mahu Aiman Rifki menunggu lama.
“Dah, kte baru lepas sahur. Terima kasih ye ingatkan kte.”

Mesej mengejutkannya sahur dan berbuka puasa dari Aiman Rifki telah menjadi satu rutin dalam hidup Ayu Putri. Sehari tanpa mesej dan panggilan telefon dari Aiman Rifki seolah-olah tidak lengkap hidupnya dan pasti ada sesuatu yang terjadi antara mereka. Mungkin Aiman Rifki merajuk atau Ayu Putri yang merajuk. Dalam doa setiap solatnya Ayu Putri memohon kepada Allah moga hubungan mereka direstui.

“Busyuk kte, selama berbuka ye. Makan apa hari ni?” mesej dari Aiman Rifki sekali lagi mengunjungi peti masuk telefon bimbitnya.
“Thanks ye, awak. Hari ni kte beli kat pasar je. Tak rajinlah nak masak..hehe. awak makan apa ye?” Ayu Putri membalas mesej Aiman Rifki.
“Hari ni mummy kte masakkan asam pedas ikan parang dan sambal udang. Favourite kte tu. Dua pinggan kte tambah. Jadi gemuk jap kte. Awak pandai tak masak asam pedas Melaka?” Aiman Rifki membalas mesej Ayu Putri.
Tergelak Ayu Putri membaca mesej Aiman Rifki. Tak dapat dia bayangkan kalau Aiman Rifki gemuk. Dengan gelak yang masih bersisa, mesej dari Aiman Rifki dibalas, “Wah, sedapnya. Ni rasa nak balik rumah kte ni. Jeleslah kte dengan awak. Emm..kte tak pandai sangat masak asam pedas. Tapi kte boleh belajarkan:-)”.
“Emm..kalau nak belajar masak asam pedas dengan mummy kte, kenelah jadi menantu dia dulu kan. Nanti awak boleh masakkan untuk kte macam mummy kte masak”. Terkedu Ayu Putri dengan mesej Aiman Rifki. Seriuskah Aiman Rifki dengan kata-katanya? Mesej Aiman Rifki hanya dibalas dengan simbol senyuman.

**************************

23 Oktober 2007, selepas dua minggu Ramadhan menjelma Ayu Putri mendapat satu pesanan sewaktu bersahur. Berkali-kali Ayu Putri membaca mesej yang tulisan yang tertera di telefon bimbitnya.
“Selamat pagi, busyuk kte. Kte dah nak bertolak ke JB ni. Hari ni kte nak berbuka puasa dengan awak. Kte berbuka sama-sama ye. Tak sabar nak jumpa awak. Dah lama kte tak jumpa awak kan.”

Mesej daripada Aiman Rifki di pagi yang hening itu begitu mengejutkannya. Matanya dipejam celik berkali-kali. Dia masih tidak percaya dengan apa yang dibacanya. Namun hatinya berbunga riang. Dia telah merancang, hari ini dia akan pulang awal. Ayu Putri akan maklumkan pada bosnya dia ada majlis berbuka puasa bersama rakan-rakannya.

Hari itu, Ayu Putri mengenakan baju kebaya hijau berkain batik ke tempat kerja. Dia kelihatan manis dan sopan. Awal-awal lagi dia telah bersiap. Dia ingin tiba awal di pejabatnya untuk menyelesaikan tugas-tugasnya. Kedatangan Aiman Rifki menaikkan semangatnya.

Sejam lagi waktu berbuka akan tiba. Rakan-rakan sepejabatnya masih tidak menunjukkan tanda-tanda ingin pulang. Bosnya pula masih tekun membuat kerja di dalam biliknya. Ayu Putri mula gelisah. Aiman Rifki dan Syira telah beberapa kali menghubungi. Matanya melirik jam tangan. Dia membuat keputusan berjumpa dengan bosnya. Pintu bilik bosnya diketuk perlahan. Terdengar suara menyuruh dia masuk. Ayu Putri melangkah sopan.

“Ya, ada apa Ayu?” tanya Haji Kamal tanpa melihat wajah Ayu Putri. Matanya masih menatap surat-surat yang bertimbun di atas mejanya. Ayu Putri menelan air liur. Tekaknya terasa kering.
“Haji, sebenarnya saya nak minta izin balik awal. Saya ada majlis berbuka puasa bersama rakan-rakan lama.” Ayu Putri berterus terang. Haji Kamal mengangkat mukanya. Tangannya berhenti menulis. Wajah Ayu Putri direnung. Ayu Putri mula gelisah.
“Baiklah, tapi esok awak kene datang kerja,” Haji Kamal mengizinkan dengan syarat. Ayu Putri mengangguk pantas, walaupun esok hari cuti. Bibirnya mengukir senyuman. Dengan sopan dia mengucapkan terima kasih dan meminta izin keluar.

Setelah berpuas hati dengan penampilannya, beg tangan berwarna coklat itu dicapai. Dia berjalan pantas ke stesen bas yang berhampiran dengan Sekolah Rendah Kebangsaan Sri Skudai. Jauhnya lebih kurang 2 kilometer dari pejabatnya. Bukan dia tidak boleh meminta Aiman Rifki menjemputnya tetapi dia yang tidak mahu menyusahkan Aiman Rifki. Malu rasanya meminta lelaki yang mula menghuni hatinya itu datang menjemput.

Bas yang ditunggu masih belum tiba. Dia mula gelisah. Terasa cepat masa berlalu. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi.
“Hello, assalamualaikum,”Ayu Putri menjawab telefon.
“Waalaikummussalam, awak kat mana ye. Awak jadi datang tak? Dah lama kita tunggu awak.” Aiman Rifki bertanya.
“Emm..kita tengah tunggu bas. Sabarlah, kejap lagi bas sampai.”Ucap Ayu Putri perlahan. Hatinya berdebar-debar.
“Laa..kenapa tak bagitahu kita? Kita boleh jemput awaklah.” Aiman Rifki membalas.
“Kita tak nak susahkan awak. Lagipun bukannya jauhkan.”

**************************

Setibanya di Singgora, jantung Ayu Putri makin kencang berdegup. Terasa ingin luruh jantungnya. Kawan-kawannya seramai sepuluh orang telah lama menunggu. Jejaka bert-shirt berbelang biru merenungnya. Pipinya mula merona merah. Bibirnya mengukir senyuman, namun senyuman Ayu Putri tidak dibalas. Seolah-olah Aiman Rifki tidak mengenali Ayu Putri. Ayu Putri menarik kerusi di sebelah Syira, cuba menutup rasa gugupnya.

Aiman Rifki tidak menegurnya. Memandangnya jauh sekali. Rakan-rakan lain semuanya disapa. Dia sibuk bercerita dengan rakan-rakan lain. Seolah-olah Ayu Putri tidak wujud di situ. Ayu Putri berbual-bual dengan Ija dan Syira di sebelahnya, cuba membuang rasa terkilannya. Kedatangan pelayan restoran Singgora menghantar makanan yang dipesan mengganggu kerancakan mereka berbual. Seketika kemudian, azan maghrib berkumandang. Masing-masing diam, menikmati hidangan berbuka. Begitu berselera Aiman Rifki menikmati nasi goreng cendawan dan neslo aisnya. Lain pula yang terjadi pada Ayu Putri. Nasi paprik dan laici ais yang dipesannya tidak mampu membuka seleranya. Tekaknya terasa sempit. Perutnya terasa sebu. Bukan dia tidak lapar. Sikap Aiman Rifki yang tidak mengendahkannya di hadapan rakan-rakan mematikan seleranya.

Ayu Putri dan Ija bangun ke kaunter pembayaran. Aiman Rifki turut bangun. Di kaunter pembayaran, Aiman Rifki cuba berbual dengan Ayu Putri.
“Awak dah nak balik?” Aiman Rifki memulakan bicara.
Ayu Putri senyum, “Ya, kita tak solat lagi. Dah lewat ni. Awak terus balik rumah ke?” Ayu Putri pula bertanya. Ija di sebelah melangkah keluar. Mungkin tidak mahu mengganggu kedua rakannya itu berbual. Ija tahu, mereka makin rapat sejak akhir-akhir ini. Aiman Rifki sering menghubungi Ayu Putri hampir setiap malam. Namun dia masih belum pasti sejauh mana hubungan mereka.

“Emm..kita kene balik sekarang sebab kita nak masuk pejabat sekejap, nanti lambat pula kita sampai.” Aiman Rifki merenung Ayu Putri. Ayu Putri tertunduk malu.
“Kita belanja awak. Kita balik dulu ye,” Ayu Putri berkata perlahan. Dia melangkah keluar. Aiman Rifki mengikut dari belakang. Rakan-rakan di meja memandang mereka. Ayu Putri cuma melemparkan senyuman kepada rakan-rakannya dan meminta izin pulang. Dia harus cepat tiba di rumah kerana waktu maghrib hampir tamat.

**************************

Setibanya di rumah, tudung krim yang menutup kepalanya dibuka. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Nama Aiman Rifki tertera di skrin. Panggilan itu dijawab.
“Kita balik dulu ye, dah sampai nanti kita call awak.” Suara Aiman Rifki di sebelah sana kedengaran ceria.
Ok, kita tunggu call awak. Drive carefully.” Ayu Putri membalas. Sedikit pun dia tidak merajuk walau tadi Aiman Rifki menyakiti hatinya. Begitu cepat Ayu Putri memaafkan Aiman Rifki.

Panggilan ditamatkan dan Ayu Putri bergegas ke bilik air mengambil wudhu’. Waktu maghrib hampir ke penghujungnya. Selesai solat Maghrib dan Isyak, al-Quran di atas almari dicapai. Khusyuk dia membaca ayat suci al-Quran, sesekali suaranya terdengar sayu apabila tiba pada ayat yang menceritakan kesedihan. Setelah setengah jam, bacaan al-Quran diakhiri dengan doa. Ayu Putri berdoa panjang. Doanya agar hubungannya dengan Aiman Rifki berkekalan dan dalam restu. Moga mendapat keredhaan Allah. Dia juga memohon agar terpelihara daripada kemungkaran dan hasutan syaitan. Air matanya menitis tatkala dia mengadu kepada Tuhan betapa dia ikhlas mengasihi Aiman Rifki. Telekung yang dibuka dan dilipat kemas.

Laptop pemberian bosnya dicapai. Dia perlu menyelesaikan kerja-kerja yang masih tertangguh. Sedang dia leka membuat kerjanya, telefon bimbitnya berbunyi lagi. Sudah tentu Aiman Rifki telah sampai di rumahnya. Hatinya lega, Aiman Rifki telah selamat tiba.
“Assalamualaikum,” Ayu Putri memulakan bicara.
“Waalaikummussalam, awak dah tidur ke?” Suara di sebelah sana kedengaran.
“Belum lagi, kita tengah buat kerja sikit. Kita tunggu awak call. Awak kata awak nak call kalau awak dah sampai kan.”
Kedengaran suara Aiman Rifki tergelak. “Emm..awak cantiklah tadi tapi kenapa awak tak duduk sebelah kita? Awak malu ye. Tak bestlah tak dapat borak dengan awak.”
Ayu Putri tergelak kecil. “Hari ni je ke kita cantik? Sebelum ni kita tak cantik ke? Tapi kita rasa kan, tiap-tiap hari kita cantik.” Ayu Putri bergurau.
“Bukan macam tu, hari ni awak lebih cantik.” Aiman Rifki menjawab.
“Pandai awak ye nak ambik hati kita. Kita bukan tak nak duduk sebelah awak, tapi kita malu. Lagipun dah tak ada ruang kan. Semua orang nak cakap dengan awak. Tak apalah bagi peluang kat diorang. Kita bila-bila je boleh sembangkan.” Ayu Putri menjawab panjang. Dia masih tersenyum. Terasa diri sangat penting pada Aiman Rifki.
“Emm..mana aci macam tu. Kita nak sembang dengan awak. Awak cantik bila malu. Kita suka.” Di akhir kata-katanya Aiman Rifki ketawa.
“Awak tak penant ke? Jauh awak drive tadi. Esok nak bangun awal kan. Gilah rehat ye.” Ayu Putri cuba menamatkan perbualan. Tidak mahu Aiman Rifki terus merepek. Dia bimbang hatinya tidak cukup kuat. Sedangkan Ayu Putri sendiri tidak pasti siapa dia pada Aiman Rifki.

**************************

Ramadhan yang mulia akan berakhir tidak lama lagi. Semua orang sibuk membuat persiapan untuk menyambut lebaran yang bakal tiba. Ayu Putri membelek-belek barang-barang yang dibeli petang tadi. Kerongsang untuk emak, blaus untuk Kak Long dan Kak Ngah, kasut untuk ayah dan adik. Ayu Putri tidak membeli apa-apa untuk dirinya. Bajunya masih banyak yang baru. Kebaya biru yang Kak Long jahit sebelum datang ke JB baru sekali dipakai. Barang-barang yang baru dibeli di Plaza Angsana dimasukkan ke dalam beg. Dua hari lagi dia akan pulang beraya. Tiket bas ke Kuala Lumpur telah dibeli awal-awal. Setibanya dia KL dia akan pulang bersama Kak Ngah dan suaminya ke kampung. Tidak sabar rasanya ingin pulang berjumpa dengan mak dan ayah. Dan yang paling dia rindui adiknya dan si comel Syakirin.

Pagi-pagi lagi Ayu Putri telah bersia-siap untuk menaiki bas ke Kuala Lumpur. Ija, teman serumahnya dikejutkan. Tangan Ija disalami, lantas teman serumahnya itu dipeluk erat. Mereka saling berdakapan. Menitis air mata Ayu Putri. Hati Ayu Putri memang mudah tersentuh. Disebabkan itu, dia terkenal dengan panggilan Puteri Air Mata di kalangan teman-teman rapatnya. Sejenak dia terkenang teman-teman baiknya Syira, Ika, Ija dan Nini. Itulah teman-teman baiknya di universiti tempat bertukar cerita suka dan duka. Rindu dia kepada teman-teman yang lebih setahun tidak bersua.

“Ija, saya balik dulu ye. Maafkanlah salah silap, halalkanlah makan minum saya. Jaga diri. Balik kampung, jangan lupa kirim salam kat mak.” Tangan Ija dilepaskan. Bibirnya mengukir senyuman. Ayu Putri melangkah ke lif. Tangannya dilambaikan sehingga pitu lif tertutup.

6 comments:

  1. panjangkan lagi chapter 8, tengah xcited bace dah abis...hikhikhik

    ReplyDelete
  2. ha'ah la...mesti xcukup mase ni...xpe, nnt ade mase & idea blh smbg blk...hehehe...kat chapter 8 ni, baris 2 perkataan 'menyuncuk-nyucuk' patut eja 'menyucuk-nyucuk' aje...pastu perkataan 'selama' kat para-5 patutnye eja 'selamat' kan?

    ReplyDelete
  3. hmm...huh, lega dpt tunaikan t/jwb saye kat kwn saye sorg nih...kan saye dh janji nk bace & komen novel awk, so akhirnye saye b'jaye jgk curik mase utk bace & komen novel awk nih...cerita best, ringkas, straight forward, xpening sgt nk bace & quite interesting...saye cume komen skit2 part spelling & wording aje la...yg lain 2 saye rase dh ok...lgpun xbest kalo kite tkr byk2, nnt hilang plk originality crite 2...btl x asimah? (^_~)

    ReplyDelete
  4. haha..thanks babe..
    xsabar nk sambung..
    emm..mmg xckup ms..
    dis weekend skit busy..
    nnti sambung..
    yana..thanx ye..

    ReplyDelete
  5. xde ape yg sshnye...sambil bace sambil komen...xsbr nk tunggu sambungan chapter 9 & seterusnye...best la citer asimah ni...jgn lupe hntr utk publish tau...

    ReplyDelete
  6. ok..2 minggu berehat dr menulis..
    dh siap smpai chapter 11..
    nanti masukkn dlm blog..
    sg.congkak xde wireless..
    sgt boring n sedih sbb xsempat menulis even idea mencurah2..

    ReplyDelete