Tuesday, March 24, 2009

SEBENING KASIH..chapter 3

“Renunganmu menggegarkan jantungku”

Ayu Putri bersama ahli kumpulannya masih sibuk menndirikan khemah sejak sampai di Desaru. Barang-barang disusun kemas di dalam khemah. Setelah semuanya selesai, mereka berkumpul di tepi pantai. Petang tersebut ada pertandingan bola beracun.

Ayu terduduk kepenatan. Peluh membasahi wajahnya. Pipinya memerah kerana kepanasan. Namun hembusan angin petang pantai Desaru begitu cepat mengeringkan peluhnya. Fatin di sebelah dirapati. Kepalanya dilentukkan di bahu Fatin. Ayu Putri memang manja dengan teman sebiliknya itu.

Mentari petang mula melabuhkan tirainya. Cahaya keemasan di langit mula malap. Cepat-cepat dia bingkas bangun memandangkan waktu maghrib akan masuk tidak lama lagi. Kata orang tua-tua, waktu maghrib banyak syaitan berkeliaran terutamanya di tepi pantai.
“Fatin, jom kita mandi. Dah dekat maghrib ni. Nanti ramai pulak orang dalam bilik air,” ucap Ayu Putri sambil mengibas-ngibas pasir di seluar sukannya. Fatin bingkas dari duduknya. Mereka beriringan ke khemah.

Malam itu, selepas makan malam mereka berkumpul untuk sesi perkenalkan diri. Tempoh seminggu masih belum cukup untuk mereka mengenali antara satu sama lain dengan lebih rapat. Seorang demi seorang memperkenalkan diri. Kini tiba giliran jejaka tinggi lampai itu pula memperkenalkan dirinya. Semua mata tertumpu padanya. Beberapa pelajar perempuan berbisik-bisik. Agaknya mereka tertarik dengan perwatakan jejaka tersebut, fikir Ayu Putri. Pada Ayu Putri tak ada yang menariknya tentang jejaka itu.

“Nama saya Aiman Rifki. Boleh panggil saya Aiman atau Rifki. Nama manja Am, “ ucap jejaka itu sambil tersengih. Meluat Ayu Putri melihat sengihan jejaka itu. Berebut-berubat pelajar perempuan kelasnya ingin bertanya soalan. Ayu Putri hanya tunduk membisu.

Selesai sesi suai kenal, mereka dibenarkan untuk membuat aktiviti bebas. Kebanyakannya ingin berkaraoke. Ayu Putri memilih untuk tidur sahaja. Semalaman dia tidak tidur menyiapkan tugasan studio tentang konsep bandar. Badannya terasa amat letih dan matanya semakin berat. Dia melangkah pantas ke khemah.


“Ayu! Tunggulah dulu. Tak kan dah nak tidur. Jomlah ikut kami karaoke,” jerit Ain. Ayu Putri menoleh. “Tak apalah Ain, saya penat. saya balik khemah dulu ye. Nak tidur,” balas Ayu Putri sambil mengukir senyuman. Fatin dan Ija turut mengikut langkah Ayu.

Sebaik masuk ke khemah, Ayu terus mencapai bantal kecilnya. Kepalanya direbahkan di atas bantal. Fatin turut baring di sebelah Ayu.

“Ayu, Aiman Rifki tu handsome kan. Dah lah handsome, tinggi, putih. Kalau dapat jadi pakwe Fatin kan best. Apa pendapat Ayu?” kata Fatin sambil tersenyum. Badannya dipusing mengadap Ayu Putri yang baring di sebelahnya apabila soalannya dibiarkan tidak berjawab. Rupa-rupanya Ayu Putri telah terlelap. Dalam kesamaran cahaya dari pentas karaoke, wajah Ayu Putri direnung. Wajah temannya itu nampak tenang dan manis.

Pagi sabtu itu, Ayu bangun awal. Fatin di sebelah dibiarkan tidur. Selepas dia mandi nanti dia akan kejutkan Fatin. Tuala dicapai. Dengan malas dia melangkah ke bilik air. Bayu pagi di tepian pantai bertiup lembut. Sejuknya hingga ke tulang sum-sum. Seusai solat Subuh, Ayu Putri mengejutkan Fatin.

“Fatin, bangunlah. Dah pagi ni. Dah ramai yang bangun. Nanti penuh pulak bilik air tu. Pagi ni kita ada riadah di tepi pantai,” ucap Ayu Putri sambil menggoyang-goyang bahu Fatin dengan lembut. Fatin menggeliat malas.

Sedang mereka bersiap-siap, tiba-tiba Anis bersuara. “Kawan-kawan, malam tadi berapa orang ye tidur dalam khemah kita?.” Semua yang berada di dalam khemah terdiam dan saling memandang.
“Kalau tak silap Ija, malam tadi kita tidur bertiga. Ija, Ayu dan Fatin. Anis masuk kemudian kan. Emm..maksudnya kita tidur berempatlah,” balas Ija.
“Kenapa Anis?” tanya Fatin cemas.
“Sebenarnya, malam tadi selepas duduk di tepi pantai dengan Azam, Anis balik ke khemah. Anis terus tidur. Tiba-tiba Anis terjaga, Anis kira kepala, ada lima kepala termasuk Anis. Maksudnya, ada makhluk lain tumpang tidur dalam khemah kita malam tadi.” Jawab Anis dengan muka cuak.

Masing-masing terdiam. Soal makhluk menumpang tidur di khemah mereka berakhir sebaik sahaja ketua riadah, Ashraf meniupkan wisel. Semua pelajar bergegas ke tepi pantai. Aktiviti riadah pagi itu bermula dengan pemanasan sebelum berjogging di sepanjang pantai Desaru. Pasir pantai yang lembut membuatkan kaki berat untuk melangkah. Sekejap sahaja masing-masing telah bermandi peluh dan kepenatan.

Petang itu, ramai yang memilih untuk berlatih persembahan. Bagi kumpulan Ayu, mereka telah membuat keputusan untuk berlakon secara spontan. Jadi, mereka tidak perlu berlatih. Untuk mengisi masa terluang di waktu petang begitu, Ayu mengajak Fatin bermain bola. Sudah lama bola jaring itu tidak disentuh. Rindunya semakin sarat.

Seronok dia membaling-baling bola. Rindunya terubat. Sedang dia leka bermain, terasa seperti dirinya diperhatikan. Kalut dia megawal diri. Bola yang dibaling Fatin gagal disambut. Semasa dia memungut bola yang terlepas, mata terpandang ke arah kawasan perkhemahan mereka. Jejaka itu berdiri tegak memandangnya. Mata mereka bertentangan. Lama Ayu terpaku. Terasa ada getaran di dadanya.

“Ayu, cepatlah. Baling bola tu. Macam mana netballer kolej tak boleh tangkap bola, buat malu je,” jerit Fatin.
Jeritan Fatin mengejutkan Ayu, mukanya merona merah. Malu dengan keterlanjuran diri. Cepat-cepat dia beristifar.

“Emm..Fatin, saya dah penatlah. Kita main lain kali ye. Jom kita duduk-duduk je tepi pantai ni,” balas Ayu mencipta alasan. Jantungnya masih berdegup kencang. Sungguh dia tak mengerti dengan apa yang dia rasa sekarang.

“Aiman Rifki, renunganmu menggetarkan jantungku,” gumam Ayu Putri perlahan. Nafasnya ditarik dalam. Tak mungkin, ada rasa yang bermukim. Tak mungkin ada hati yang terpaut.

5 comments:

  1. bebeh...chunky byk sgt noktah.I like the story though.....cam nak minta you jadi penulis sepenuh masa aje..auwwwwwwwwwwwww

    ReplyDelete
  2. oo..yeah..ok, kurangkn noktah lepas ni..
    sblm I setuju jd penulis I mntk tlg u bgtau kt uncle I, I nk buku HAMKA 2..teruja..

    ReplyDelete
  3. Tahniah dik,
    teruja kak ngah bace cite ni, best sgt, x sabor nk tunggu sambungan die, byk kali refresh...

    ReplyDelete
  4. chapter 3 ~ paragraph 1 perkataan 'mendirikan' asimah terlebih 1 huruf 'n' la...perenggan ke-3 drp bwh, perkataan 'beristifar' 2 bkn ke sepatutnya 'beristighfar'? sori yek kalo t'silap...hehe...

    ReplyDelete
  5. thanx yana..
    terlepas pandang kot..

    ReplyDelete